Wat zeggen de stemmen?

De aard en de manier waarop de stemmen spreken is verschillend. Er zijn positieve en vriendelijke stemmen die raad geven of ondersteuning bieden. Er zijn ook agressieve stemmen die voor angst zorgen, beledigen, uitschelden, bedreigen en dingen bevelen. De onaangename stemmen kunnen het kind als slecht, waardeloos, boos, stom, waardeloos bespotten.
Vaak praten de stemmen echter ook alleen maar met onbruikbare opmerkingen ertussen, bijvoorbeeld: “dat is een goed idee”of “dat slaat nergens op”. Soms roepen de stemmen ook aanvallen of pijnbelevingen op. De stemmen kunnen tegen de kinderen of over de kinderen spreken.

In de loop van de ontwikkeling kunnen de stemmen hun karakter veranderen. Van een vriendelijke stem kan het een boze stem worden of de stem kan plotseling allebei zijn, vriendelijk én boos.

Het is belangrijk de stemmen met hun eigen karakters te erkennen. Op grond van hun eigenschappen kunnen ze verwijzen naar dromen (uit het verleden) of naar personen of situaties, waarin het kind zich machteloos voelt.

Deze tekst is geschreven door Elke Stammer van het Netzwerk Stimmenhören, de Duitse versie van Weerklank en is met haar goedkeuring vertaald in het Nederlands.

YolleWandelt