Familie & Systeem Opstellingen met Stemmenhoorders

vrijdag 29 september 2017 te Hilversum

In samenwerking met Els Thissen, Stichting Weerklank, organiseren we een dag opstellingen voor stemmenhoorders te Hilversum. Els Thissen zal de dag begeleiden.

Familie- & systeemopstellingen is een mooie manier om inzichten te krijgen wat zich afspeelt binnen families, bedrijven, bewegingen etc.

Innerlijke bewegingen worden, vergelijkbaar met stemmen horen en/of beelden zien, in Nederland nog veelal gezien als symptoom van een ziekte. Binnen de GGZ spreken wij dan over hallucinaties. Dit komt voort uit een periode dat wij deze fenomenen nog niet goed begrepen. Stichting Weerklank beschouwt deze fenomenen als bijzondere zintuigelijke ervaringen.

‘Als niet-stemmenhoorder blijf je een beetje een buitenstaander, je kunt zo goed mogelijk begrijpen wat het is om stemmen te horen, maar je zult het nooit helemaal begrijpen.’ (M. Romme, okt 2014, Thessaloniki).

Dit klopt totdat je het zelf een keer hebt ervaren. Familie- & systeemopstelling biedt de mogelijkheid innerlijke bewegingen te ervaren. Hierdoor zijn bijzondere zintuigelijke ervaringen ook beter te begrijpen en kunnen de positieve bedoeling makkelijker doorgrond worden.  Je komt hier achter door het gewoon te doen, het zelf te ervaren.

Familie- & systeemopstellingen biedt mogelijkheid om inzichten te krijgen in patronen, scheve verhoudingen en de dynamiek die werkzaam is binnen allerhande relaties. Scheve verhoudingen kunnen hier rechtgezet worden, vermeende schuld ontmanteld en eigen zeggenschap herwonnen. Ook kunnen relaties zoals die met het lichaam, een ziekte, een eigenschap of een instelling onderwerp van een opstelling zijn.

Twijfel je? Ga het gewoon ervaren.

Ja, gewoon doen!

Bij (familie)opstellingen begeleid door Els Thissen, zijn de leidende principes heelheid, eenheid en liefde. Wie stemmen hoort kan het gevoel hebben dat het contact daarmee verstoord is. Het horen van stemmen kan als belastend ervaren worden. Tijdens een opstelling kun je zicht krijgen op de stemmen en de doorwerking daarvan op je leven. Ook kijken we of de stemmen een relatie hebben met mensen uit het gezin van oorsprong , de familie of een traumatische ervaring. Daarmee kunnen we werken door middel van een opstelling. Als een bevrijdend inzicht is gerezen, kan het feitelijke opstellingenwerk dit inzicht helpen verinnerlijken, zodat het ook op andere niveaus ervaren kan worden. We zien dat door simpele interventies de onderstroom van liefde, heelheid en eenheid, die altijd bij iedereen aanwezig is, ook bij stemmenhoorders, weer herkend kan worden.

Datum:         Vrijdag 29 september  2017

Tijd:               10:30-16:00 uur. Inloop & koffie-thee vanaf 10:00 uur.

Locatie:        Nieuw Nazareth, naast de Heilige Hartkerk

Adres:           Dr. Cuypersplein 5, 1222 NC Hilversum

Lunch:           Zelf meenemen

Bestemd voor:

• Ervaringsdeskundigen
  • Mensen werkzaam in de GGZ
  • Andere belangstellenden

Deelnamekosten (inclusief koffie/thee; lunch zelf meenemen):

• Ervaringsdeskundigen: € 25,-
  • Collegae van de Parnassia Groep: € 35,-