Dag 2 Wereld Congres Stemmen Horen: Togetherness

Er was nog meer sneeuw gevallen toen wij, Yvonne Doornbos en ik, richting hotel Bonaventura liepen. Er was veel publiek, alles trilde van elan. Vanuit het niets kwamen indianen tevoorschijn, met een machtig ritme. Vanuit de tenen brachten keelklanken de zaal in hogere sferen.

Een basdrum liet de aarde vibreren terwijl een fluit de hoogste regionen bespeelde. Twee mannen relativeerden zichzelf met subtiele humor terwijl ze het reilen en zeilen van de dag uitlegden. Serge Bouchard ging op een stoel zitten en nam het publiek mee in zijn pleidooi voor echtheid.

Na de koffie verspreidden de mensen zich in verschillende ruimtes om deel te nemen aan workshops. Togetherness. Handen werden op ruggen, op harten gelegd. Paul Baker benadrukte het belang om in verbinding te zijn: met jezelf, met anderen en met je stemmen. Togetherness. Will Hall bracht psychose terug naar een normale menselijke ervaring. Er waren ont=moetingen. In een kring werden er ervaringen uitgewisseld. De kring werd kleiner gemaakt, en weer groter. Togetherness. Er was veel herkenning. Er werd veel gedeeld. Wij zijn niet alleen.

Geert Zomer, vanuit Montreal, Canada

Serge Bouchard