10th World Hearing Voices Congress programma

THE 10TH WORLD HEARING VOICES CONGRESS – The Hague
Living with Voices: A Human Right!

Er zullen vooral stemmenhoorders spreken en workshops worden gegeven – een uniek verhaal! Het gaat om het ontmoeten en delen van ervaringen. De 4 dagen staan in het teken van stemmenhoorders en hun rechten. Met ervaringsverhalen, lezingen, discussies en workshops!

INTERVOICE DAG / woensdag 12 september

Met o.a. Lisa Forestall en Olga Runciman als dagvoorzitters en

Marius Romme en Sandra Escher, de grondleggers van Intervoice en de Maastrichtse benadering. Het idee achter Intervoice dag is om ervaringen uit te wisselen, ideeën, ontwikkelingen, dialogen en gevoelens met elkaar te delen. Om te ervaren dat je niet alleen bent maar deel van een grote familie of stam, onze stam!

WERELDCONGRES / 13 en 14 september

(Engelstalig, simultane tolk aanwezig in hoofdprogramma)

Donderdag 13 september

Jolijn Santegoeds; mensenrechtenactivist en oprichter van Mindsrights een initiatief tegen isoleercellen en dwang in de GGZ.

Caroline Mazel-Carlton; director of training Western Mass Recovery Learning Community and National Hearing Voices Research and Development Project, USA, “over Spirituele Vrijheid”.

Verdere bijdrage van

Mick over het boek: ‘It’s all in my Head’, Robin Timmers over het programma ‘Omgaan met Stemmen’, Lauren McCormack, over de ‘stemmen horen benadering in forensische setting’ Theaterwerkplaats SMIT ‘Ik hoor wat jij niet hoort’. Workshops onder andere over: ‘Professionals over hun herstel – een open dialoog’, Craig Lewis presenteert zijn herstelprogramma ‘ Better Days’; Peter Bullimore met ‘leven na een dwangopname’, Jessica Pons praat ‘over discriminatie en sociale klasse’, een workshop van Els Thissen over ‘familieopstellingen’ ‘Over onderzoek m.b.t. stemmen horen’  ‘Gestalt therapie en stemmen horen’, ‘filosofie van stemmen horen en overtuigingen’ en de documentaires ‘Healing Voices’ met discussie door Oryx Cohen en ‘Stemmen van Vincent’, over zijn ervaringen.

Vrijdag 14 september

Indigo Daya; stemmenhoorder en mensenrechten adviseur in de GGZ uit Melbourne Australië.

Olga Runciman; stemmenhoorder, psycholoog en open dialoog begeleider, bestuurslid van Intervoice uit Kopenhagen Denemarken.

Danius Puras; kinderpsychiater uit Vilnius, Litouwen, sinds 2014 speciaal rapporteur van de UN over de rechten in gezondheid die vertelt over wat hij in de psychiatrie zoal aantreft.

Bijdragen aan het symposium zijn van Akiko Hart, voorzitter van ISPS UK;

Jim Probert over stemmen horen op de campus in de USA; Dimitri Lattas, vertelt vanuit Mad Studies over een verhaal over ‘Henry’s Demons’.

Workshops onder andere door Gail Hornstein over ‘onderzoek naar zelfhulpgroepen in de USA’, John Lawrence over ‘verstandelijke beperking en stemmen horen’, Jessica Pons over ‘borderline en stemmen horen’ Lucy Fernandes over ‘drugs en stemmen horen’,  Miran over ‘identiteiten in gesprek’ Eve Mundy over ‘rechten van jonge mensen die stemmen horen’, de Braziliaanse documentaire over stemmen horen aan de hand van fragmenten uit de film, Crazywise zal ENIK haar recovery college illustreren.

Op Wereld Stemmenhoordersdag vrijdag 14 september, is in de avond een feest georganiseerd en kunt u Den Haag bekijken vanaf zee!

PUBLIEKSDAG / zaterdag 15 september

Deze dag is grotendeels in het Nederlands met als doel een groter bewustzijn te creëren bij een breder publiek voor stemmenhoorders en hun mensenrechten.

Uitgenodigde sprekers belichten het aspect mensenrechten, dit zijn:

Pieter Ippel, Jolijn Santegoeds, Wilma Boevink, Robin Timmers, Hermine en Harm en Suzanne Engelen.

Verdere bijdrage van:

Theaterwerkplaats SMIT, Marius Romme en Sandra Escher  over ‘de Maastrichtse methode’ Barbara Schaeffer over ‘haar onderzoek naar stemmenhoordersgroepen’, Tilly Gerritma over ‘1000 cadeautjes’, Geert Zomer geeft een schrijfworkshop, Mehmet Yucel over zijn Yucelmethode

en nog veel meer!

Voor informatie en aanmelden:

Mede mogelijk gemaakt door